Nekirurško liječenje bolesti zglobova

Bolovi u sustavu za pokretanje su vrlo čest problem odrasle i starije populacije, a  značajno ometaju obavljanje svakodnevnih aktivnosti, sudjelovanje u profesionalnim, u sportskim ili drugim rekreativnim aktivnostima. Zbog bolova postaje otežano potrčati, stajati, hodati  (osobito po stepenicama), čučnuti se, podići ruke iznad ramena, stisnuti šaku, pisati na računalu te se kvaliteta života značajno smanjuje.

U liječenju se koriste razne konzervativne metode, npr. različiti oblici fizikalne terapije, nesteroidni antireumatici, analgetici, primjena ortoza uz higijensko dijetetske mjere, regulacija tjelesne težine, a ukoliko isti ne daju efekta potrebno je razmišljati o operativnom liječenju.

U konzervativnom liječenju  značajno mjesto ima i direktna primjena lijeka injekcijom u oboljela tkiva i strukture koja okružuju zglobove (tetive,  ligamente, mišiće) ili direktno u sam zglob.

Postoji nekoliko grupa lijekova i pripravaka koji se mogu primijeniti s tim ciljem :

• Lijekovi za smirenje upale i bolova zglobova, ovojnica tetiva, burza, najčešće je to kombinacija glukokortikoida i lokalnog anestetika
  • Lijekovi za obnovu hrskavice, tzv.viskosuplementi,  koncentrirani pripravci hijaluronske kiseline koji kod određene skupine pacijenata pomažu u obnovi hrskavice i ublažavaju simptome upale.
  • Lijekovi koji potiču cijeljenje i obnovu tetiva, ligamenata, mišića i ostalih tkiva, kao što su PRP/ACP pripravci i matične stanice koji pored smanjenja bola, dovode i do regeneracije, obnavljanja zglobne hrskavice, cijeljenja mišića i tetiva te smanjenja bolova i povećanja pokretljivosti zglobova.

Kombinacije lijeka protiv upale i lokalnog anestetika tzv. „blokade“

Ovi lijekovi su najčešće kombinacija kortikosteroida i lokalnog anestetika i primijenjuju se intraartikularno tj. Izravno u zglob i za cilj imaju smanjenje upale i bolova u zglobovima.

Mogu se primjenjivati i u sklopu šireg plana liječenje, primjerice kao i priprema za druge vrste intraartikularne terapije ili odgodu operacijskog zahvata. Postupak se ponavlja jednom mjesečno do 3 puta za redom. Prednosti su im široka, jednostavna i sigurna uporaba sa dobrim rezultatima.

Ukoliko je potrebno, ova terapije se može odvijati pod nadzorom ultrazvuka.

Viskosuplementi (derivati hijaluronske kiseline)

Primijenjuju se također intraartikularno tj.direktnim ubrizgavanjem u bolni ili ozlijeđeni zglob te pridonose regeneraciji hrskavice i nadomještanjem prirodne tekućine u zglobu te time povećavaju pokretljivost zglobova i otklanjaju bolove već nakon prve primjene. Ovim visokokvalitetnim pripravcima mjesto primjene su bolni sindrom – npr. kod bolova u koljenima radi osteoartritisa ili degenerativnih stanja i stanja nakon nezaliječenih sportskih ozljeda.
Primijenjuju se i ekstraartikularno tj. izravno u bolni mišić, tetivu ili hvatište, poglavito Ahilove tetive kod neliječene rupture ili upale te kod sindroma bolnog ramena, ozljeda rotatorne manšete ili kalcifikata u tetivama ramena koji uzrokuju bolne tendinitise.

Primjena je sigurna, pod ultrazvučnom kontrolom što osigurava aplikaciju lijeka na pravo mjesto i povećava izglede za dobar rezultat terapije. Primjenu viskosuplemenata treba ponoviti 1-3 puta ovisno o bolnom stanju koje se liječi.

PRP /ACP

PRP terapija je metoda kojom se na prirodan način ubrzava oporavak i regeneracija tkiva nakon degenerativnih procesa i povreda mišićno-zglobnog sistema.

Naziv dolazi od kratica Platelets Rich Plasma što je dio krvne plazme bogat trombocitima koji u sebi sadrže faktore rasta i druge supstance koje aktivno učestvuju u liječenju i obnavljanju oštećenog i oboljelog tkiva. Radi se o jednom od najboljih oblika liječenja aplikacijom injekcija i mogu se jednako tako aplicirati intraartikularno (u ozlijeđeni ili bolni zglob) i ekstraartikularno (u oštećeni , mišić, tetivu ili tkivo) i doslovno nemaju kontraindikaciju za primjenu pripravak potpuno prirodan i iz vlastita tijela. Primjenu treba ponoviti u razmacima 7-10 dana zbog ograničenog vijeka trombocita i faktora rasta radi veće učinkovitosti.

Kao moderniji pripravak može se koristiti u kombinacija s hijaluronskom kiselinom koja se prirodno nalazi u ljudskom tkivu te nam daje viskoznost i elastičnost. Starenjem gubimo kolagen i hijaluronsku kiselinu je te PRP s hijaluronskom kiselinom idealan nadomjestak kod poteškoće uzrokovanih degenerativnim stanjima.

Kod kojih bolesti i stanje se primjenjuje PRP/ACP terapija?

PRP terapija se koristi u liječenju sportskih ozljeda kao i degenerativnih promjena na zglobovima i muskuloskeletnom sistemu (povrede zglobova mišića, ligamenata, tetiva). Posebno dobre rezultate PRP ima kod degenerativnih promjena zglobova kuka, koljena, skočnog i ramenog zgloba, lakta, a poboljšava oporavak i regeneraciju tkiva poput meniskusa, hrskavice zgloba i sprečava njeno dalje propadanje.

• osteoartritis, tendinopatije, parcijalne rupture ligamenata: 3-5 aplikacija u razmaku od 7-10 dana
  • ozljede mišića (parcijalne rupture) poglavito sportske ozljede: svaki 2.-3. dan, do 5 aplikacija ukupno

Mjere opreza

Važno! Uz primjenu PRP/ ACP kontraindicirano je koristiti NSAID (standardne analgetike i protuupalne lijekove)  7 dana prije i 7 dana nakon aplikacije ACP-a  (paracetamol je terapija izbora, hladan oblog lokalno).

Antikoagulantnu terapiju NIJE potrebno prekidati!

Mjesec dana prije i nakon aplikacije ACP-a kontraindicirana je primjena kortikosteroidne terapije (intraartikularna aplikacija).

Kako se PRP terapija provodi?

Pacijentu se iz vene uzima 10-20ml pune krvi, koja se zatim centrifugira u posebnoj centrifugi kroz 10-ak minuta te se nakon toga može aplicirati na oboljelo mjesto-zglob, mišić, tetivu ili ligament.

Ovaj postupak se provodi pod nadzorom ultrazvuka te se osigurava sigurna primjena.

Primjena terapije plazmom (PRP/ ACP) sigurna je, bezbolna i neinvazivna i osigurava vrhunske, brze i dugoročne rezultate. Dva dana nakon aplikacije preporuka je da pacijent miruje, TREĆI dan se može započeti s fizikalnom terapijom!

Kontaktirajte nas