Post-COVID-19 sindrom i barokomora

Post COVID-19 sindrom

Uslijed pandemije COVID-19 virusa kakvo moderno društvo do sada nije susrelo, liječnici osim sa zbrinjavanjem akutne bolesti zaprimaju sve više pritužbi po preboljenju ove virusne bolesti. Sama bolest smatra se akutnom do 4. tjedna, a radi se o produženoj bolesti ukoliko se simptomi produže i do 8 tjedana trajanja. Simptomi koji zaostaju po preboljenju širokog su spektra te dio post-COVID-19 sindroma (eng. long COVID).

Simptomi koje pacijenti najčešće prijavljuju su: konstantan umor pa čak i tek po buđenju iz zdravog ciklusa sna, insomniju, glavobolje, osjećaj mišićne slabosti, osjećaj nedostatka daha (osoba osjeća kao da ne može dovoljno udahnuti unatoč dobrom nalazu spirometrije), zbunjenost, gubitak fokusa i razne druge kognitivne disfunkcije, bol u mišićima, tinnitus (šum u uhu), gastroenterološke smetnje i brojne druge uslijed kojih sve češće dolazi i do depresije i anksioznosti.

Prema posljednjim istraživanjima do razvoja post-COVID-19 sindroma dolazi u oko 20% oboljelih,  dijagnoza se najčešće postavi unutar 3 mjeseca od oboljenja. U drugoj fazi COVID-19 bolesti dolazi do sustavnog upalnog odgovora te otpuštanja brojnih proupalnih citokina te može doći do multi-organskog oštećenja (pluća, jetra, srce, živčani sustav). Sam virus SARS Cov-2 poznato djeluje remeteći kako stanice i funkciju organa tako i stijenku krvnih žila (stanice endotela). Kombiniranim direktnim oštećenjem stanica i tkiva virusom te indirektnim oštećenjem jakom aktivacijom našeg imunološkog sustava, simptomi post-COVID sindroma mogu biti manje ili više izraženi, s trajanjem i preko 6 mjeseci. Iako su službena istraživanja još u tijeku, ističe se kako post-COVID-19 sindrom sve češće uslijedi nakon blage ili čak asimptomatske primarne infekcije. Autoimuna komponenta uzroka post-COVID sindroma prihvaćena je u znanstvenoj zajednici, s daljnjim istraživanjem potencijalnih terapija.

Proces neoangiogeneze uslijed lučenja faktora rasta krvnih žila (VEGF) redovitom primjenom hiperbarične oksigenoterapije dugoročan je temelj oporavka vaskularne opskrbe organa, stanica i ovojnica perifernih živaca koji su često oštećeni navedenim mehanizmima. Poznato protrombotsko djelovanje virusa SARS Cov-2 uzrokuje brojne neugodne posljedice u vidu tromboze i vaskularnih incidenata, čija je prevencija i terapija HBOT-om od davno poznata.
Kao jedan od najčešće prijavljivanih simptoma je opći umor i iscrpljenost (eng. fatigue), a u pozadini koje se prema posljednjim istraživanjima nalazi miopatija potvrđena elektromiografijom. Udisanjem 100% kisika na tlakovima od 2 atmosfere među ostalim ubrzava i otplavljivanje nusprodukata i štetnih tvari nastalih razgradnjom u organizmu.

Post COVID-19 sindrom nova je i kompleksa dijagnoza, čiji patohistološki mehanizmi predstavljaju izazov čitavoj znanstvenoj zajednici. Kod oboljelih ukupna rehabilitacija zahtijeva multidisciplinaran pristup, a terapija hiperbaričnim kisikom osim u teoriji, pokazala se efektivnom i u praksi gdje se radovima iz 2021. navodi statističko poboljšanje simptoma već na 10 primljenih terapija.

Za naglasiti je kako je za ovu vrstu terapiju nužno potvrditi uredno funkcioniranje srca i pluća, a u slučaju izraženih plućnih simptoma nužno je prije HBOT provesti potpunu plućnu rehabilitaciju, do urednih nalaza spirometrije te RTG srca i pluća.

1. https://www.mayoclinic.org/coronavirus-covid-19
  2. Hejbøl, Eva K et al. “Myopathy as a cause of fatigue in long-term post-COVID-19 symptoms: Evidence of skeletal muscle histopathology.” European journal of neurology, 10.1111/ene.15435. 6 Jun. 2022, doi:10.1111/ene.15435
  3. Anaya, Juan-Manuel et al. “Is post-COVID syndrome an autoimmune disease?.” Expert review of clinical immunology, 10.1080/1744666X.2022.2085561. 5 Jun. 2022, doi:10.1080/1744666X.2022.2085561
  4. Robbins T, Gonevski M, Clark C, et al. Hyperbaric oxygen therapy for the treatment of long COVID: early evaluation of a highly promising intervention. Clin Med (Lond). 2021;21(6):e629-e632. doi:10.7861/clinmed.2021-0462

professions-man-doctor-1

Pitajte doktora

Zatražite video ili telefonske konzultacije ili se putem e-maila konzultirajte sa liječnikom ili kirurgom specijaliziranim za vaš problem i saznajte sve što vas zanima o određenom tretmanu ili liječenju.

professions-man-doctor-1

Pitajte doktora