Pilonidalni sinus je mala cista ili apsces koji se javlja u rascjepu na vrhu stražnjice. Pilonidalni sinus obično sadrži dlačice i sekret. Može uzrokovati jaku bol i često se može inficirati. Ako postane inficiran, može izlučivati gnoj i krv te imati neugodan miris.

Pilonidalni sinus se češće javlja kod muškaraca mlađe životne dobi te kod ljudi koji puno sjede.

Koji su uzroci nastanka pilonidalnog sinusa?

Točan uzrok ovog stanja nije poznat, ali vjeruje se da je njegov uzrok kombinacija promjena hormona (jer se javlja nakon puberteta), rasta dlačica i trenja tkiva odjećom ili zbog dugotrajnog sjedenja. Češće se javlja kod osoba povećane tjelesne težine te s onih s pojačanim rastom dlaka.

Aktivnosti koje uzrokuju trenje, kao što je sjedenje, mogu usmjeravati rast dlačica na tom području da urastaju pod kožu. Tijelo dlačice prepoznaje kao strano tijelo te stvara imunološki odgovor. Ovaj imuni odgovor stvara cistu oko vaše dlačice.

Liječenje

Česta i pravilna analna higijena kako bi se izbjegla infekcija i održavanje stolice mekšom kako bi se na najmanju moguću mjeru svelo bolove i grčenje, pri­donijet će da fisura zacijeli sama od sebe. No analne fisure se često javljaju ponovno. Kirurški zahvat je jedini poznati način liječenja koji može prekinuti taj ciklus, pa je i najbolji u slučaju ustrajnih fisura.

U početku nema primjetnih simptoma, osim male, rupice ili udubine na površini kože. Međutim, kada udubina postane inficirana, brzo će se razviti u cistu (zatvorenu vrećicu napunjenu tekućinom) ili apsces (natečeno i upaljeno tkivo u kojem se nakuplja gnoj).

Znakovi infekcije uključuju:

• Bol kada osoba sjedi ili stoji
  • Oticanje ciste
  • Crvenkastu, bolnu kožu oko područja
  • Gnoj ili krv koji se izlučuju iz apscesa, uzrokujući neugodan miris
  • Dlaku koja izlazi iz lezije
  • Formiranje više sinusa (kanala ispod kože) ili rupa na koži
  • Može se pojaviti i blago povišenje tjelesne temperature, ali rjeđe.

Kako se liječi pilonidni sinus?

Konzervativno liječenje

Ako se dijagnosticira rano, ne osjećate jaku bol, a nema znakova upale, vjerojatno je da će vaš liječnik propisati uzimanje antibiotika širokog spektra koji učinkovito uništava široki raspon bakterija. Važno je shvatiti da to neće izliječiti sinusni trakt, ali će vam dati olakšanje od simptoma infekcije i smanjiti nelagodu. Vaš će liječnik preporučiti kontrole, redovito uklanjate dlačica depilacijom ili brijanjem, a posebnu pozornost posvetite higijeni.

Incizija

Prije ove procedure liječnik će vam dati lokalni anestetik. Zatim će koristiti skalpel kako bi otvorio apsces. Uklonit će dlačice, krv i gnoj iz apscesa.

Vaš liječnik će sterilno previti ranu, rana se obično liječi u roku od četiri tjedna, a mnogi bolesnici ne zahtijevaju daljnje liječenje.

Kirurško liječenje

Ako imate ponavljajući pilonidalni sinus ili ako imate više od jednog sinusnog trakta, vaš će liječnik preporučiti kirurški zahvat.

Prvo ćete dobiti lokalni anestetik. Zatim, kirurg će otvoriti lezije, uklanjajući sav neadekvatan sadržaj. Nakon što je ovaj postupak završen, kirurg odlučuje o načinu zatvaranja rane. Većinom se rana ostavlja otvorena da cijeli tzv.sekundarnim cijeljem, a u nekim slučajevima će ranu djelomično zašiti.

Nakon operacije, liječnik će vam objasniti kako ćete previjati ranu i preporučiti brijanje novonaraslih dlačica.

Ovisno o težini i vrsti liječenja, pilonidalni sinus će zarasti za 4 – 10 tjedana.

Komplikacije

Koje su komplikacije povezane s pilonidalnom sinusnom bolesti?

Postoji niz komplikacija koje mogu nastati zbog pilonidalnog sinusa.Najčešće je to infekcija rane te ponavljanje nastanka pilonidalnog sinusa čak i nakon operacije.

Znakovi da je rana inficirana:

• Jaka bol na području pilonidalnog sinusa
  • Oteklina
  • Temperatura od 38 ° C ili više
  • Krv i gnoj koji izlaze iz rane
  • Neugodan miris koji dolazi iz rane