Što je pilonidalni sinus?

Ako ste u rascjepu na vrhu stražnjice primijetili malu cistu ili apsces koji sadrži dlačice i sekret, moguće da imate simptome takozvanog pilonidnog sinusa. Takva cista može uzrokovati jaku bol i često se može inficirati, ako pak postane inficirana, može izlučivati gnoj i krv te imati neugodan miris. Ova se pojava najčešće javlja kod muškaraca mlađe životne dobi te kod ljudi koji puno sjede.

Koji su uzroci nastanka pilonidalnog sinusa?

Točan uzrok ovog stanja nije poznat, ali vjeruje se da je njegov uzrok kombinacija promjena hormona (jer se javlja nakon puberteta), rasta dlačica i trenja tkiva odjećom ili zbog dugotrajnog sjedenja. Češće se javlja kod osoba povećane tjelesne težine te kod onih s pojačanim rastom dlaka.

Aktivnosti koje uzrokuju trenje, kao što je sjedenje, mogu usmjeravati rast dlačica na tom području da urastaju pod kožu. Tijelo dlačice prepoznaje kao strano tijelo te stvara imunološki odgovor. Ovaj imuni odgovor posljedično pak stvara cistu oko vaše dlačice.

Liječenje polinidalnog sinusa

U početku nema primjetnih simptoma, osim male, rupice ili udubine na površini kože. Međutim, kada udubina postane inficirana, brzo će se razviti u cistu (zatvorenu vrećicu napunjenu tekućinom) ili apsces (natečeno i upaljeno tkivo u kojem se nakuplja gnoj).

Znakovi infekcije uključuju:

• bol kada osoba sjedi ili stoji
  • oticanje ciste
  • crvenkastu, bolnu kožu oko područja
  • gnoj ili krv koji se izlučuju iz apscesa, uzrokujući neugodan miris
  • dlaku koja izlazi iz lezije
  • formiranje više sinusa (kanala ispod kože) ili rupa na koži
  • može se pojaviti i blago povišenje tjelesne temperature, ali rjeđe.

Konzervativno liječenje

Ako se pilonidalni sinus dijagnosticira rano, što znači da ne osjećate jaku bol niti nemate znakova upale, vjerojatno je da će vaš liječnik propisati uzimanje antibiotika širokog spektra koji učinkovito uništava široki raspon bakterija. Važno je shvatiti da to neće izliječiti sinusni trakt, ali će vam dati olakšanje od simptoma infekcije i smanjiti nelagodu. Vaš će liječnik preporučiti kontrole, redovito uklanjanje dlačica depilacijom ili brijanjem, a posebnu je pozornost tada potrebno posvetiti higijeni.

Ako se pilonidalni sinus dijagnosticira u kasnijoj fazi, bit će potrebno najprije evakuirati gnoj radi smanjenja simptoma i moguće infekcije. Liječnik će to napraviti postupkom zarezivanja kože (incizija) uz lokalni anestetik. Tijekom postupka najprije će ukloniti dlačice, a zatim krv i gnoj iz apcesa. Vaš liječnik će sterilno previti ranu. Rana se obično liječi u roku od četiri tjedna, a mnogi bolesnici ne zahtijevaju daljnje liječenje.

Kirurško liječenje

Ako imate ponavljajući pilonidalni sinus ili ako imate više od jednog sinusnog trakta, vaš će liječnik preporučiti kirurški zahvat. Prvo ćete dobiti lokalni anestetik. Zatim, kirurg će otvoriti lezije, uklanjajući sav neadekvatan sadržaj. Nakon što je ovaj postupak završen, kirurg odlučuje o načinu zatvaranja rane. Većinom se rana ostavlja otvorena da cijeli takozvanim sekundarnim cijeljenjem, a u nekim slučajevima će ranu djelomično zašiti.

Nakon operacije, liječnik će vam objasniti kako ćete previjati ranu i preporučiti brijanje novonaraslih dlačica. Ovisno o težini i vrsti liječenja, pilonidalni sinus će zarasti za 4 – 10 tjedana.

Komplikacije

Koje su komplikacije povezane s pilonidalnom sinusnom bolesti?

Postoji niz komplikacija koje mogu nastati zbog pilonidalnog sinusa. Najčešće je to infekcija rane te ponavljanje nastanka pilonidalnog sinusa čak i nakon operacije.

Znakovi da je rana inficirana su:

• jaka bol na području pilonidalnog sinusa
  • oteklina
  • temperatura od 38 °C ili više
  • krv i gnoj koji izlaze iz rane
  • neugodan miris koji dolazi iz rane

Za sve dodatne informacije oko tretmana pilonidalnog sinusa, kao i predbilježbe termina, javite se s povjerenjem.