Što su hemoroidi?

Iako većina ljudi misli da su hemoroide abnormalna pojava, svatko ih ima. Hemoroidi pomažu kontrolirati pokrete crijeva. Hemoroidi uzrokuju probleme i mogu se smatrati abnormalnim ili bolestima samo kada se hemoroidne nakupine žila povećaju.

Pretilost, trudnoća i naprezanje tijekom pražnjenja crijeva ili čak težeg fizičkog rada te dulje sjedenje, primjeri su ekstremnog tlaka u trbuhu, što zapravo uzrokuje pojavu hemoroida – oticanje u analnim ili rektalnim vena. Dakako, prehrana siromašna vlaknima, odnosno jedenje “brze” i ljute hrane, nikako im ne idu u korist.

Osjećaj pečenja prilikom pražnjenja crijeva, jaka bol, bezbolno krvarenje ili sluz te svrbež u području analnog otvora, vjerojatno vam sugeriraju da patite od hemoroida. I niste sami. Procjenjuje se da tri od četiri osoba ima hemoroide u nekom trenutku života. Najčešće su to osobe između 45 i 65 godina, no zbog specifičnog sjedilačkog načina života, ova pojava sve je češća i kod mlađih osoba.

Kada su u pitanju hemoroidi, zapravo se radi o nakupinama krvnih žila i mekog tkiva u anusu i donjem rektumu. Rektum je zadnji dio debelog crijeva, dok je anus zadnji dio probavnog trakta u kojem se nalazi stolica prije nego što izlazi iz tijela.

Iako postoje različita tumačenja, uvriježena je podjela hemoroida na dvije glavne kategorije:

• unutarnje, koji nastaju u rektumu i
  • vanjske, koji nastaju u anusu.

Također, mnogi liječnici koriste sustav ocjenjivanja za kategoriziranje hemoroida u četiri faze:

• hemoroidi prvog stupnja: hemoroidi koji krvare, ali ne prolabiraju. To su blago povećani hemoroidi, ali oni ne izlaze izvan anusa.
  • hemoroidi u drugom stupnju: hemoroidi koji prolabiraju i povlače se sami (s ili bez krvarenja). Oni mogu izaći iz anusa tijekom određenih aktivnosti poput prolaska stolice, a zatim se vratiti u tijelo.
  • hemoroidi trećeg stupnja: hemoroidi koji prolabiraju i moraju se gurnuti natrag.
  • hemoroidi četvrtog stupnja: hemoroidi koji prolabiraju i ne mogu biti gurnuti natrag u analni kanal. Četvrti stupanj hemoroida također uključuje hemoroide koji su trombozirani (koji sadrže krvne ugruške) ili koji privlače velik dio linije rektuma kroz anus.

Dijagnoza hemoroida

Cilj pregleda je dijagnosticiranje vrste hemoroida, no još važnije je isključiti druge uzroke koji mogu imati simptome slične hemoroidima, ali zahtijevaju drugačije liječenje. Te bolesti mogu biti:

• analne pukotine (analne fisure)
  • fistule
  • dermatološke perianalne bolesti
  • infekcije
  • tumori

Unatoč neugodi koju osobe ponekad osjećaju zbog odlaska liječniku, hemoroidi se uvijek moraju profesionalno pregledati. Liječnički pregled će omogućiti učinkovito liječenje, a također će isključiti i ozbiljnije uzroke za vaše simptome. Liječnik će vas tijekom pregleda najprije zamoliti da opišete simptome, zatim će pažljivo pregledati područje oko anusa, a zatim i digito-rektalni pregled, kada će prstom opipati unutrašnjost anusa. Ako vam se čini da imate povećane hemoroide, liječnik će vjerojatno preporučiti proktoskopiju. Tijekom proktoskopije, upotrijebit će se kratka cijev sa svjetlom koja će liječniku omogućiti da vidi proširene hemoroide i odredi njihovu veličinu. Također, ovaj postupak je obično bezbolan.

Kako liječiti hemoroide?

Liječenje povećanih hemoroida je važno, jer imaju tendenciju da se pogoršavaju tijekom vremena. Hemoroidi se liječe raznovrsnim mjerama, uključujući dijetu bogatu vlaknima (20 do 30g dnevno), te raznim bezreceptnim lijekovima poput krema i gelova. Liječenje hemoroida uključuje i razne medicinske postupke:

• skleroterapiju
  • podvezivanje gumi ligaturama
  • kirurške zahvate – klasična operacija
  • lasersku korekciju.

Ambulantni zahvati hemoroida

U tako zvane neinvazivne (neagresivne, površinske) operacijske zahvate hemoroida spadaju: podvezivanje hemoroida gumi ligaturama, IC fotokoagulacija, krioterapija, sklerozacija, doplersko vođeno podvezivanje hemoroidalnih arterija.

Ovakvi zahvati pogodni su za liječenje hemoroida 1. i 2. stupnja te se uobičajeno izvode u ambulanti. Podvezivanje gumi ligaturama opisao je još Hipokrat 460. godine prije nove ere, no kako se podvezivanjem te ostalim spomenutim neinvazivnim operacijskim zahvatima simptomi mogu ponovo vratiti nakon određenog vremena, danas se češće koristimo suvremenijim postupcima opisanima u nastavku.

Liječenje hemoroida laserom (Laserska hemoroidoplastika)

LHP je moderna metoda kirurškog liječenja hemoroidne bolesti te je unazad nekoliko godina i u našoj poliklinici pokazala odlične rezultate*. Procedura samog zahvata je vrlo kratka (do 15 minuta), a kako se izvodi bez rezova, šavova, otvorenih rana i krvarenja, brzi oporavak i vraćanje svakodnevnim aktivnostima su uobičajeni. I ovaj se zahvat izvodi ambulantno, što znači da pacijent ne treba prenoćiti u poliklinici. Ujedno, ovo je zahvat tijekom kojeg je osjećaj neugode ili boli minimalan, budući da se izvodi uz anesteziju i bez rezova.

* Napomena: rezultati ovog zahvata mogu varirati od osobe do osobe stoga je važno na konzultacijama s doktorom biti otvoren te svjestan svih rizika koji proizlaze. Također, nužno se nakon zahvata pridržavati svih uputa koje se dobiju od medicinskog osoblja kako bi rezultati na kraju bili u skladu s očekivanjima koja su definirana prije samog zahvata.

Više o liječenju hemoroida, kao i sve dodatne informacije oko tretmana uklanjanja i predbilježbe termina, javite se s povjerenjem.